De harde werkelijkheid - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Rien Lambers - WaarBenJij.nu De harde werkelijkheid - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Rien Lambers - WaarBenJij.nu

De harde werkelijkheid

Door: Rien Lambers

Blijf op de hoogte en volg Rien

06 November 2012 | Ethiopië, Bahir Dar

Dinsdag 6 november
Ik probeer mijn blog 2x per week bij te houden,maar de gebeurtenissen van gisteren waren dermate enerverend dat ik besloten heb bij wijze van ontlading nu maar te schrijven. Gisteren de dag begonnen met een goed gevoel: iedereen die erg ziek was geweest duidelijk aan de betere hand en klaar voor ontslag, het door Julie de Australische vroedvrouw in elkaar gefrobelde donorregister zouden we gaan overhandigen aan de CEO en bericht dat uit het ASZ en Radboud de nodige prettige ondersteuning met Jannie mee zou komen. Opeens wordt de komst van een vrouw met een in de baarmoeder overleden kind aangekondigd. Haar tweede nog wel ,uit 2 zwangerschappen. Toch weer thuis geprobeerd. Ik herken eigenlijk direct al een gescheurde baarmoeder. Probleem: patiente weigert operatie. De meegekomen familie bemoeit zich er niet mee, maar wacht de komst van de echtgenoot af. Dat duurt wel bijna een uur, patiente houdt ondertussen voet bij stuk. Wel accepteert zij een i.v.lijn. Uiteindelijk stemt ze dan toe, ook al waarschijnlijk omdat ze zich slechter voelt worden. Het lab. geeft aan dat ze nauwelijks nog bloed verloren zou hebben, maar ze heeft wel een lage bloeddruk en een pols van ver boven de 100. Meer dan 2 uur na binnenkomst kan ik beginnen met de operatie. Het lukt me zonder veel moeite de scheur goed te overhechten, veel aktief bloedverlies is er tijdens de operatie eigenlijk niet meer. Dat is er duidelijk wel geweest , ze heeft tenminste 2,5 L verloren, veel meer dus dan de lab.uitslag deed vermoeden. De anesthetic nurse in wie ik veel vertrouwen heb heeft 2 lijnen lopen. De bloeddruk blijft goed tot aan het eind van de ingreep. Als ik van tafel ga heb ik een goed gevoel, dat even later wreed verstoord wordt. “Patiente wil niet wakker worden”. Als ik kom is is ze al overleden. De baarmoeder staat nog steeds laag, dus die is droog gebleven. Ze moet overleden zijn aan het bloedverlies van voor de OK. Ik heb de anesthetic nurse te doen. Het is zijn eerste geval van operatieve sterfte. Ook met de patiente voel ik medelijden. De redenen om thuis te bevallen ken ik niet, maar geld speelt daarbij altijd een rol en arm is ze zeker. Bij het transport is snelheid ook van belang, de weg naar Mota gaat geasfalteerd worden. Hadden wij het anders moeten doen? Met een bloedtransfusie voor de OK is ook weer veel tijd gemoeid, ondertussen gaat de bloeding door. Bloed tijdens de OK had zeker beter geweest, maar dat krijg je eigenlijk niet georganiseerd hier. Was het voor de bevalling duidelijk dat het moeilijk zou worden. Waarschijnlijk wel. Haar baby woog 4,1 kg en zij zelf was denk ik net 1.50 m. Als ze naar de zwangerschapscontroles was geweest zou ze er als high risk moeten zijn uitgevist. Of ze dan op tijd ter plaatse zou zijn geweest? Een “waiting mother village”hebben we niet , dat zou een hele verbetering zijn. Met de ziekte in doe ik ’s middags wat poli. De familie moet 500 Birr betalen voor transport naar huis van de overleden patiente. Of dat misschien van het armenpotje van de Australiers betaald kan worden? Julie regelt het. Mijn stemming wordt ’s avonds nog verder verpest, als blijkt dat niet alleen in het ziekenhuis, maar ook in de apotheek in het dorp geen catheter meer te krijgen is. Schandalig, dit had de store manager van het ziekenhuis al lang kunnen zien aankomen. De ziekenhuisauto is vorige week nota bene nog naar Bahar Dar, de provinciehoofdplaats geweest! Zo’n catheter heb je gewoon nodig bij SC’s en gescheurde baarmoeder OK’s. Vanochtend zit ik om 8 uur bij de CEO. Hij gaat bellen naar omliggende klinieken,die hebben vast nog wel wat. Later durft hij het me zelf niet te zeggen dat hij bot gevangen heeft. Ik hoor dat morgenochtend, 36 uur nadat we het geconstateerd hebben, actie gaat worden ondernomen. Het is maar de vraag of de auto dan ook morgenavond al terug zal zijn. Ik ben het nu zat, daar waar ik voorheen iedereen in zijn waarde wilde laten. Besluit dan nu zelf te gaan kijken in de store room. En ja wel hoor: Ik vind een kindercatheter die kan ik best gebruiken zo lang. En 2 neusmaagsondes voor kinderen, als het moet dan kunnen die ook voor catheter spelen, al zal de aansluiting op de urinezak nog een probleem geven. Aan het eind van de avond telefoon: een van de vroedmannen heeft in het dorp bij de apotheek toch nog een catheter gevonden.”Kopen”? Omdat wij geld hebben kunnen we dat regelen gelukkig. Goed van die vroedman: het is dezelfde jongen die ook bloed doneerde in oktober. Zo’n initiatief geeft je dan toch weer wat hoop op verbetering.

  • 06 November 2012 - 19:34

    Nikkie Swarte:

    Ongelooflijk Rien, zeer indrukwekkend maar vooral ook dramatisch verhaal. En hoe frustrerend moet het voor je zijn, zeker omdat je weet dat zo'n patiënte het waarschijnlijk in NED. wel gehaald zou hebben! Sterkte!

  • 06 November 2012 - 19:34

    Nikkie Swarte:

    Ongelooflijk Rien, zeer indrukwekkend maar vooral ook dramatisch verhaal. En hoe frustrerend moet het voor je zijn, zeker omdat je weet dat zo'n patiënte het waarschijnlijk in NED. wel gehaald zou hebben! Sterkte!

  • 06 November 2012 - 19:34

    Nikkie Swarte:

    Ongelooflijk Rien, zeer indrukwekkend maar vooral ook dramatisch verhaal. En hoe frustrerend moet het voor je zijn, zeker omdat je weet dat zo'n patiënte het waarschijnlijk in NED. wel gehaald zou hebben! Sterkte!

  • 06 November 2012 - 19:34

    Nikkie Swarte:

    Ongelooflijk Rien, zeer indrukwekkend maar vooral ook dramatisch verhaal. En hoe frustrerend moet het voor je zijn, zeker omdat je weet dat zo'n patiënte het waarschijnlijk in NED. wel gehaald zou hebben! Sterkte!

  • 06 November 2012 - 19:47

    Lydia Van Veen :

    Tja, hier wordt je toch even héél stil van. Zeker als je soms denkt aan wat wij aan diposibel materiaal "zomaar" gebruiken...en dozen vol voorhanden zijn....slik!

  • 06 November 2012 - 21:06

    Dita Meijering:

    Hallo Rien,
    Ik was van plan op je leuek bericht met wetenswaardigheden en gewoontes in Ethiopië te reageren en daar wandelt ineens dit laatste bericht bij ons binnen. Triest dat dit gebeurt en je machteloos staat door gebrek aan/ niet aanwezig zijn van materialen. Knap hoeveel geduld je op kunt brengen in de omgang met de mensen van het ziekenhuis daar. Nog veel succes en wijsheid toegewenst, daar Rien. Groeten, Dita.

  • 07 November 2012 - 08:29

    Marlou Korteweg:

    Hallo Rien,
    Ik geniet echt van je reisverslagen, wat schrijf je beeldend! Zie het allemaal voor me !
    Wat zijn we hier in Nederland toch ongelooflijk verwend.
    Groetjes,Marlou

  • 07 November 2012 - 17:16

    Evert Vos:

    Hallo Rien,
    Je hebt wat te doorstaan daar. Je kunt niet meer doen dan dat wat er daar mogelijk is. Deze vrouw had dus de ongeveer de helft van haar circulerend volume verloren. Dan te weten dat verlies van 20% van het circulerend bloedvolume al voldoende is om in shock te raken is het zonder bloedtransfusie haast onmogelijk om haar te behandelen.
    Zoiets zal 'even' tijd kosten om te verwerken. Heel veel sterkte. We leven met je mee.
    Groeten,
    Evert en Ellen

  • 08 November 2012 - 16:16

    Henny En Ila:

    Goed dat je je gevoelens op deze manier verwoordt en even van je af schrijft. De harde kant van het leven wordt je wel gewaar zo in verweggistan. Het is toch al een hele klus om alles in je eentje te beslissen zonder dat je ter plaatse met een collega de situatie kan delen.Ik ken dat gevoel nog.Je verslagen geven een prachtig beeld van wat je doet en meemaakt, ook de folklore en rituelen zijn heel boeiend om daar over te lezen. En wij maar rommelen hier met de politiek. Dat zal nu wel heel ver van je weg staan.Als ik hetzo lees in de kranten zijn maar heel weinig mensen echt tevreden in ons land. Ze moesten maar eens even bij je langs komen,al is het maar voor een koffieceremonie. Geeft een heel ander inzicht.
    We wachten op een nieuw stukje blog. Bedankt.
    Heel veel groeten van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Bahir Dar

Waarneming Mota

Waarneming gynaecologie in Mota

Recente Reisverslagen:

30 November 2012

Zwanenzang

26 November 2012

Zie de maan schijnt door de bomen

20 November 2012

Topdrukte

15 November 2012

Een haperende organisatie

10 November 2012

Altijd maar weer dat tekort aan bloed
Rien

Ik zit in Mota tussen Bahir Dar en Debre Markos. De kaart van Waar ben je nu kent Mota niet. Ik zit niet aan de weg die de kaart tussen BD en DM laat zien, maar veel meer oostelijk daarvan.

Actief sinds 06 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1083
Totaal aantal bezoekers 44817

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 01 December 2012

Waarneming Mota

Landen bezocht: