Eindelijk toegang tot het internet - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Rien Lambers - WaarBenJij.nu Eindelijk toegang tot het internet - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Rien Lambers - WaarBenJij.nu

Eindelijk toegang tot het internet

Door: Rien Lambers

Blijf op de hoogte en volg Rien

06 Oktober 2012 | Nederland, Dordrecht

Zaterdag 6 Oktober,2012

Het heeft wel even geduurd voor ik toegang tot het internet kreeg hier in Motta of Mota, daar zijn ze zelf niet uit. In mijn verblijf zou een zog. dongel moeten zijn en de rest wees zich vanzelf. Maar bij aankomst niets te vinden in mijn huisje. van ongeveer 30 m2, bestaande uit woon/slaapkamer, natte cel en keukentje. De natte cel is overigens kurkdroog. Als-ie nat wordt is dat omdat er een emmertje doorheen gooi. Ik ben hier visiting gynaecologist en ik en soms ook aanwezig, de visiting midwife worden het ziekenhuis aangeboden door de Barbara May Foundation, die het waarneemschema coordineert vanuit Bahar Dar ( aan Lake Tana op de kaart). Daar zit een slimme Ethiopier die de mensen hier ook wel kent en begrijpt wie wie is in de organisatie hier in het ziekenhuis. Maar hij vergat mij de CDMA ( dongel) mee te geven. Daarom duurde het zo lang. Het zal verder ook nog wel weer lang kunnen duren, want de toegang tot het net, een wonder op zich als je ziet waar ik zit, is erg onbetrouwbaar. In de afgelopen 24 uur op allerlei tijdstippen geprobeerd, zelfs om 4 uur in de ochtend, en steeds niets. Nu op hartje zaterdagmiddag wel, niet echt logisch. Het hebben van verbinding is een wereld van verschil met mijn tropenartsentijd van jaren her. Heb al geskyped met thuis, dingetjes opzoeken op het internet ( is koken van water voldoende voor het vernietigen van amoebencysten erin: Ja tenminste 1 minuut volstaat). Dat laatse is mooi want anders moet je al je drinkwater weer in commerciele flessen laten aanrukken. Gaat allemaal met spierkracht. Nu koken afkoelen en in een grote fles in de koelkast. Het leven hier is simpel, basale dingen melkpoeder, thee,zeep, brood ( meestal) banaan en wat groenten zijn lokaal wel te verkrijgen, maar geen boter,kaas,of ( buiten eieren) andere dierlijke eiwitten. Zelfs geen vis in blik en die kon ik de Kalahari nog wel aanschaffen. Gelukkig kwamen de 2 Australische vroedvrouwen 5 dagen na mij dus hebben nog even goed ingeslagen in Bahar Dar op mijn kosten. Ik red het wel, al blijft de lastige beschikbaarheid van water toch weinig comfortabel. Ik mag niet mopperen: sinds ruim 1 maand is er in het ziekenhuis weer stromend water beschikbaar ( Australische watertechnicus, partner van een Aussie vroedvrouw). Maar als die voorziening gerepareerd zou moeten worden, kan niemand dat hier. Sorry ze staan op me te wachten om naar de enige plek van vertier hier te gaan: het Dewubet-hotel. Het Wubit in de volksmond heeft bier in flesjes en ik heb er ook al een keer gegeten zonder gevolgen. Vrij smakeloos, maar biertje ging wel (zoet). Volgende keer meer met foto'(s) ik denk enkelvoud want de lijn er wel erg traag. Salaam zeggen ze hier geloof ik ook al zijn ze allemaal Koptisch-orthodox ( ik zoek de preciese afscheidsgroet nog even uit. Hartelijke groet uit Mota, strakblauw 26 graden windkracht 4, 2400m hoogte, Rien

  • 06 Oktober 2012 - 16:31

    Adrienne:

    Leuk wat van je te horen, de eerste indrukken matig positief? hoorde al van Melesse dat je was aangekomen, he likes you! hij is er nog twee maanden begreep ik. Water in het huisje doet het dus nog niet helaas, blijven roepen naar de technicus! Hij heeft het destijds gemaakt , dan hadden we 2 of 3 dagen weer water en dan begaf het weer. maar ze moeten het kunnen! Jammer dat interne zo slecht is, was in mijn tijd eigenlijk vrijwel altijd prima. Succes, hoop snel wat van je te horen, ook over de aanwezige midwifes, nog dezelfde? doe ze de groeten.

  • 07 Oktober 2012 - 11:00

    Henny:

    Gelukt. Wat een kleine wereld dan met internet. Ik zie je wel weer op skype tzt.

    Groeten

    Henny

  • 07 Oktober 2012 - 13:44

    Bettina:

    He lieve rien!
    Wat goed om van je te horen!
    Ik denk de eenvoud van het leven daar laat ons weer zien hoe luxe ons gemakkelijk lenven hier is!
    Hoe is het werk? Lukt dat een beerje? En heb je voldoende spullen om iets te kunnen doen?
    Hoe zien je werkdagen eruit?
    Vandaag hier eindelijk weer een dag met wat zon, de dagen hiervoor was het echt herfst!!
    Gisteren was het ASZ feest on de ijshal. Was wel erg leuk gedaan!
    Liefs
    Bettina

  • 07 Oktober 2012 - 16:43

    Ellen Vos-Thiels:

    Ha Rien, wat leuk om wat van je te horen! Wel even kamperen begrijpen we en kom je straks nu nog slanker thuis? Geniet dan toch maar van die zoete biertjes.
    Hier gaat alles een stuk beter. Evert komt aan, is weer flink actief. We wandelen veel. We zijn overigens niet naar Madrid gegaan. Vast een andere keer.
    Veel succes met je mooie werk. We zijn benieuwd naar je nieuwe avonturen.
    Liefs Evert en Ellen

  • 08 Oktober 2012 - 11:11

    Cees En Alice:

    Hallo Rien,
    Bijzonder om na zoveel jaren weer een verslag van jou uit Afrika te ontvangen. Alleen lijkt me de plaats waar je nu zit aanmerkelijk minder comfortabel dan Lesotho. Roeien met de riemen die je ter beschikking staan, is jou wel toevertrouwd.
    Heel veel lieve groeten vanuit een op dit moment eindelijk weer zonnig Winterswijk.
    Cees en Alice

  • 08 Oktober 2012 - 11:14

    Lisette:

    Lieve Rien,
    heel leuk zo van je te kunnen horen. het klinkt als afzien daar! ik ben vast niet de enige die denkt dat je te mager gaat worden... ik heb de neiging om aan Jannie je adres te vragen om eten op te sturen!
    ik ben erg benieuwd wat voor dingen je daar tegenkomt in de kliniek. veel succes en plezier,
    liefs, lisette

  • 08 Oktober 2012 - 19:28

    Jacqueline:

    Ciao, Caro Rien
    Leuk om op deze manier je "avonturen" in Afrika te kunnen volgen. Ik begrijp wel dat de " tropenuren "
    die wij soms op de ok draaien een stuk comfortabeler zijn dan in Mota. Petje af dat je na ruim 30 jaar luxe dokteren, zomaar weer kan omschakelen naar je-behelpen-in primitieve omstandigheden.
    Ik zou stiekem wel eens een kijkje willen komen nemen.
    In iedergeval veel succes.
    Liefs en cari saluti, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Dordrecht

Waarneming Mota

Waarneming gynaecologie in Mota

Recente Reisverslagen:

30 November 2012

Zwanenzang

26 November 2012

Zie de maan schijnt door de bomen

20 November 2012

Topdrukte

15 November 2012

Een haperende organisatie

10 November 2012

Altijd maar weer dat tekort aan bloed
Rien

Ik zit in Mota tussen Bahir Dar en Debre Markos. De kaart van Waar ben je nu kent Mota niet. Ik zit niet aan de weg die de kaart tussen BD en DM laat zien, maar veel meer oostelijk daarvan.

Actief sinds 06 Aug. 2012
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 44819

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 01 December 2012

Waarneming Mota

Landen bezocht: