Registratie en hygiene - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Rien Lambers - WaarBenJij.nu Registratie en hygiene - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Rien Lambers - WaarBenJij.nu

Registratie en hygiene

Blijf op de hoogte en volg Rien

17 Oktober 2012 | Nederland, Dordrecht

15 october 2012
Onze core business : Registratie en hygiëne.
Vorige week in het ziekenhuis een relatief drukke week voor hier. En in zo’n situatie moet ik toch zelf intensief aan de bak en toezicht op de patiënten houden. De midwives hier fungeren ook als verpleegkundigen. Het zijn aardige jongens ( 4 mannen van de 6) maar ze hebben geen eigen initiatief. Overigens , als je ze iets vraagt zijn ze nooit te beroerd iets te doen. Maar dan doen ze het voor mij en niet voor de patiënte. Als je een patiënte met zwangerschapsstuipen binnenkrijgt, dan is de eerste opvang correct, protocol gevolgd etc prima, maar dan. Verdere controles van bloeddrukken, hoe zo ? Productie van urine bijhouden etc., niets van dat alles vindt plaats en als het al plaats vindt wordt het niet opgeschreven. Sommigen bestaan het zelfs glashard te zeggen dat ze geen pen hebben en dus niets op kunnen schrijven. ( Daar had ik op gerekend door een groot-verpakking BIC’s mee te nemen. Eigenlijk zijn wegwerppennen tegen mijn principe, maar alles afwegend: toch maar meegenomen.) De patiënte met de stuipen werd op de 2de dag na de bevalling al weer door de familie opgehaald, bloeddruk nog steeds dikke 90 mmHg diast. ( Zelfs de MgSO4 was buiten mij om binnen 24 uur gestopt door de oppervroedman onder het mom van stuipen zie je als de moederkoek eruit is toch niet meer en MgSO4 is maar een gevaarlijk spul,waar je aan dood kunt gaan.) Ik was het met ontslag niet eens, maar ik hoef dan ook haar ziekenhuisrekening niet te betalen. De familie wilde met haar naar een tradional healer. Gelukkig krijgt ze net op het moment dat de familie haar uit bed haalt een volgende stuip. Stel je voor dat ze die onderweg gekregen had! De familie nu heftig geschrokken: Of we haar dan nu toch maar niet weer opgenomen wilden houden. Maar natuurlijk, kunnen we gelijk dat scharminkelige dysmatuurtje van 1,7 kg nog even in de gaten houden. Nog wel erg geel,maar niet suf en een actieve zuiger. Ze is vandaag in goeden doen vertrokken ( dag 6 met voor 2 weken methyldopa).
Over traditional healers gesproken: vorige week een vrouw in abominabele conditie opgenomen. Fors opgezette buik: ileus. Ze werd snel slechter ondanks infuus, zij bloedde niet meer en bleek ook niet leeg gebloed. Altijd aan de prikpil geweest. Was door haar man verlaten. Komt tenslotte de aap uit de mouw: 4 of 5 dagen traditional abortiva gebruikt, de dag voor opname onvolledige miskraam en nu wellicht geintoxiceerd door al die kruiden. Een paar uur later: dood. Je snapt het niet, er loopt in E. een heel liberaal “safe abortion”programma. Kan je zonder veel vragen te hoeven beantwoorden een afbreking van de zwangerschap krijgen in het ziekenhuis. Misschien omdat het niet discreet genoeg is?
Temidden van alle beslommeringen hebben de Australische vroedvrouwen de staf gevraagd de hygiëne op de afdeling maar eens een puntje van aandacht te maken. Nou die vonden dat zelf ook een goed idee. Maar ja, hygiëne is een typisch westers begrip en als je eigenlijk niet begrijpt wat er mee bedoelt wordt, verandert er niet veel. De volgende dag werd olv de Aussies de Verloskamer maar eens flink aangepakt. Overal aangekoekt bloed en andere extreme viezigheid van onbestemde aard. Maar aan het eind van de dag stonk het in elk geval niet meer en zag het er schoon uit. De drie op de afdeling met nestelen begonnen duivenparen verstoord: als je de ramen dicht houdt komen ze er niet in, en , uitgelegd, krijg je geen luizen en poep binnen. Nu bijhouden, schoonmaakroosters gemaakt. Het trieste is dat de vorige lading ferme Aussies begin Augustus ook zo’n oefening gehouden heeft. Het is vechten tegen de bierkaai: De stafleden zijn allemaal kinderen van keuterboertjes, hebben hygienebegrip nooit van thuis meegekregen, maar uit de boekjes geleerd. De patiënten zijn straatarm. Hebben dag en nacht dezelfde kleren aan, in partu ,tijdens en post partum. Het plan is nu ziekenhuiskleding aan te schaffen en die bij opname te verstrekken. Met een stuk of 30 simpele gewaden en een meewerkende ziekenhuiswasserij zouden we een heel eind zijn. Ben benieuwd of dit soort plannen gerealiseerd kan worden. Op de verloskamer onderleggers, laat staan van die mooie geplastificeerde absorberende zoals in Nederland , hebben ze hier al helemaal niet, dus alles gaat rechtstreeks op een zeiltje, waar het ook snel weer vanaf kan lopen. Maar goed de stemming zit er nu wel in en uit eigen beweging zijn vandaag alle nachtkastjes naar buiten gegaan om eens goed afgesopt te worden. Het is hier elke dag heerlijk weer, dus dat buiten soppen geeft bijna een vakantiegevoel. Alles overziend tot heden: het zorgsysteem hier dysfunctioneert voorlopig nog wel even, maar ik kan en hoef dat ook nu niet te veranderen gelukkig. Tot heden min of meer persoonlijk 2 moeders met kinderen in leven gehouden en misschien ook de vrouw met zwangerschapsstuipen wel. Niet slecht voor 2 weken. HG Rien.

• 17 Oktober 2012 - 17:22

Adrienne:

Houd vol!

Buongiorno Rien,

Poeh, poeh , heftig zeg. Wat een contrasten met hier. Het lijkt echt de omgekeerde wereld.Bijzonder moedig dat je dit doet en volhoudt.
    Terwijl ik je verhalen lees lijken de oplossingen voor de facilitaire en hygienische problemen toch erg voor de hand te liggen. Maar ja, vechten tegen de bierkaai!? Waarschijnlijk krijgt een heel leger van mensen zoals jij het nog niet voor elkaar om blijvende verbeteringen door te voeren.

• 18 Oktober 2012 - 09:44

Jacqueline:

Sorry, een keer deze reactie van mij was al genoeg. Door een ongeduldige muisknop is hij nu 3 keer geplaatst.

• 20 Oktober 2012 - 12:27

Dita Meijering:

Hallo Rien,
    Via Jannie kunnen we nu ook iets lezen over je bevindingen aldaar in E. Ik moet zeggen: best heftig om te lezen en hoe je omgaat met de weinig mogelijkheden die daar zijn iets (laat staan structureel) te veranderen. We hebben wel bewondering voor je en leze graag verder met je mee. Heel veel succes daar met je inzet. Groeten, Dita en Rob.