Een ziekenhuis zonder bloedbank - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Rien Lambers - WaarBenJij.nu Een ziekenhuis zonder bloedbank - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Rien Lambers - WaarBenJij.nu

Een ziekenhuis zonder bloedbank

Door: Rien Lambers

Blijf op de hoogte en volg Rien

18 Oktober 2012 | Nederland, Dordrecht

Een ziekenhuis zonder bloedbank.
Dat kan je je in Nederland niet voorstellen, maar zo is het in Mota. Als een patiente geen begeleidende familie heeft die bloed kan doneren, dan zijn er geen alternatieven. 17 Oktober. Tijdens de ochtendvisite stuitten we op een vrouw die gisteravond was opgenomen. De spoedeisende hulp had er een diagnose van sepsis in het kraambed opgeplakt, antibiotica voorgeschreven, maar mij niet ingelicht. Het ging om een vrouw van 45? Jaar, die 12 dagen tevoren in een afgelegen Health Clinic bevallen was van een doodgeboren kind. Tijdens de visite nu geen pols of bloeddruk meer te bepalen, ik dacht ze zou doodgaan. Hemoglobinegehalte bepaald: 2,1 gf/dl,( tussen 1 -2 mmol/L) eigenlijk onverenigbaar met leven. Ik had de diagnose “moederkoekresten” snel gesteld, maar ze was in haar toestand niet te opereren. Haar bloed (bloedgroep 0-positief ) stolde nog wel gelukkig, zij bloedde nu niet meer. Er waren 3 begeleiders, 1 broer bleek geschikt als donor. Dat gaf hoop want 40% van de mensen loopt daar mee rond. Ik veronderstelde in totaal tenminste 4 zakjes nodig te hebben om haar min of meer verantwoord te kunnen opereren. Zes verloskundigen: niemand die zijn vinger opstak. Wel suggesties: 1. transport naar Bahar Dar ( 3,5 uur over een hobbelige weg) want transfunderen doen we hier nooit of 2. niets doen “toch bijna dood” versterkten mijn gevoel van machteloosheid en mijn koppigheid een voorbeeld te stellen om dit soort apathie te doorbreken. “Ik ben zelf 0-negatief ( universele donor), dat zijn er al 2”. Een van de vroedmannen bleek ook 0-positief en was ook bereid tot transfusie. (Hij is vroedman geworden omdat zijn moeder bij een bevalling verbloed is, hij zelf was toen al wat ouder). De vroedman en ik bleken beiden geschikt bij de glaasjestest, die ze hier uitvoeren. Druppel bloed van patient, druppel bloed van donor op een glaasje mengen en je weet het binnen 2 minuten. Zulke razendsnelle testen gebruiken we in Nederland maar liever niet. Vragen over HIV ( 2-5% van de bevolking) hoefden we niet te beantwoorden: zonder bloed zou ze zeker sterven. We hadden nu alleen nog een vierde zakje nodig. De zesde vroedvrouw bleek ook 0-positief en wilde wel geven. Ondertussen werd ik afgetapt. Weet van mezelf : altijd een Hb van 9 of meer, kwaliteit dus. De hoofdlaborant ( dat dan weer wel voor de dokter) breed lachend: “your skin is white, but your blood looks like the blood of blacks”. Gelach van alle omstanders. Terwijl ik bloed geef, ( het opvangzakje ligt op een weegschaal dan kunnen ze wegen hoeveel er is afgenomen) komt de mededeling: “foetale nood op de verloskamer”. Ik moet even bijkomen, flink drinken en dan gaat het wel weer. Inderdaad een hoog, vastgelopen baring ,maar kind lijkt nog wel redelijk. Dus : keizersnee. Dat kost qua voorbereiding hier wel een uurtje. Daarin kan ik verder bijkomen. Tempo maken is cultuurvreemd, de vroedman verantwoordlijk voor de keizersneepatiente wordt door een van de Australische vroedvrouwen aangetroffen terwijl hij staat te smssen aan het bed. Uiteindelijk okselfris een SC gedaan: moeder en kind prima. Ik veronderstel dat tijdens de SC donor 3 en donor 4 wel afgetapt zijn en we vrij snel met de opgetransfundeerde patiente verder kunnen. Helaas tussen 12 en 1.30 is het lunchtijd en dan gebeurt er niets anders. Ik ontplof niet: helpt echt niet. Scharrel een laborante op die zit te eten en die gaat zo maar in haar lunchtijd de vroedman tappen, zakje 3. De zesde vroedvrouw komt om 1.30 pm aanlopen, klaar met haar lunch. Test: niet geschikt. Inmiddels zitten er twee zakjes vol bloed in en patiente is duidelijk een stuk beter,bloeddruk en pols zijn te meten. Het derde zakje bloed gaat aan. De vroedman en ik scharrelen alle aanwezige personeelsleden op het gehele ziekenhuisterrein af. Ook leerzaam. De vroedman zegt regelmatig: “niet vragen, die is HIV-positief “. Dat weet men blijkbaar van elkaar. Uiteindelijk om half 3 : de vierde donor gevonden. We kunnen naar de OK. Bijna 6 uur nadat ik de indicatie voor de ingreep stelde, kunnen we beginnen. Er blijkt nog zeker een halve moederkoek vast in de baarmoeder te zitten. Hoe is het mogelijk zoiets bij de bevalling te missen? Ze overleeft de ingreep, had al antibiotica gekregen ( daaraan dan geen gebrek; urinecatheters daarentegen hebben we niet meer, die had de familie bij de drogist in het dorp moeten kopen) en gaat het misschien wel redden. De OK-assistenten zeggen dat ze zich geen geval van bloedtransfusie in Mota kunnen herinneren in de laatste 10 jaar.
Wat een dag. Thuis gekomen kan ik de emoties gelukkig even van me afskypen met Jannie. Vanavond 18 okt maar eens een praatje maken met de CEO, die toevallig bij de farengi (witten) komt eten. Het moet toch mogelijk zijn om een papieren bloedbank van het personeel aan te houden, in een land dat werkelijk alles probeert te registreren.

  • 18 Oktober 2012 - 14:59

    Willem Otten:

    Prachtig verslag, Rien. Dit scoort op je lijstje van 20 te redden vrouwenlevens.

  • 18 Oktober 2012 - 15:15

    Marieke:

    Niets van voor te stellen zeg.
    Denken er hier nauwelijks bij na als we nog een paar packed cells bestellen.
    PS niet eens pips op de foto.

  • 18 Oktober 2012 - 16:21

    Adrienne Blankhart:

    wel weer een sterk verhaal!!!

  • 18 Oktober 2012 - 17:19

    Matthijs Lambers:

    Goed zo pap, trots op je.

  • 18 Oktober 2012 - 17:23

    Hans Versendaal:

    'Mooie en sterke verhalen' Rien. Vind het knap dat je t volhoudt, je kennende als 'man van de precisie'. Maar ik vermoed dat je geen LVR-ontslagbrieven hoeft te spellen -;).

  • 18 Oktober 2012 - 20:36

    Roos Ament:

    Beste Rien,

    Fijn voor die moeder! maar.... toen Hans Doornbos en ik als eersten in Mota werketen, in juni 2010, zijn we al begonnen met bloedtransfusies, en volgens mij is dat daarna ook nog een hele tijd zo doorgegaan.
    Geen idee waar dat dan gestrand is.

    Ook wij begonnen met een schoonmaakschema, en werden vaak moedeloos van de apathie.

    Bloed doneren is een heikel punt in veel Afrikaanse landen.

    Misschien is het een idee de staf op het hart te drukken je eerder te roepen, of laat op de avond nog een ronde te lopen.

    Geweldig dat je er bent, dat staat als een huis.

    Hartelijke groet, Roos

  • 18 Oktober 2012 - 22:06

    Ellen Vos:

    Rien, we vallen van de ene verbazing in de andere. Wat een verhaal en geweldig dat het gelukt is met je ge-improviseerde bloedbank.
    Vandaag had ik een gesprek in het MCH over samenwerking m.b.t. medische psychologie en GGZ. Een oude kinderafdeling, dat echt wel een opknapbeurt mag hebben en vanmiddag met Evert naar het ASZ, waar je chique kan vertoeven in het restaurant. Grote verschillen in een klein stukje Nederland, maar niet te vergelijken met wat jij daar aantreft. Succes en stuur nog wat van die stoere foto's ;-)
    Veel groeten, Evert en Ellen

  • 19 Oktober 2012 - 14:07

    Jochem:

    Wat een verhaal, we zijn hier allemaal erg trots op je heldendaden!
    “your skin is white, but your blood looks like the blood of blacks”

  • 20 Oktober 2012 - 12:36

    Dita Meijering:

    Hallo Rien, ik had gisteren al iets vanMarieke gehoord hierover. je doet daar werkelijk haast het onmogelijke en blijft zo rustig. Maar dat zijn we wel gewend van jou, voorzover we je kennen. Misschien vind je het leuk om te horen dat we gisteren met Anne in Artis geweest zijn; eerst dwars door A'dam met de tram en dan onder begeleiding van een prachtige herfstzon langs de dieren. We voelden onze echte "oppasstoeristen" Anne kent de weg daar goed en geniet van alle beesten. Wij: jij, Jannie Rob en ik hebben echt een geweldig leuk kleinkind.!
    Hou je taai, daar en groeten, Dita.

  • 20 Oktober 2012 - 17:41

    Nikkie :

    Rien, wat een indrukwekkende verhalen van je! En ze mogen maar wat blij zijn dat je daar bent. Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal! groeten Nikkie

  • 21 Oktober 2012 - 20:46

    Henny Roelofs:

    Ik kan nu pas reageren, eindelijk weer internet en dat in Nederland. Toch even geschrokken van je belangeloze donatie. Moet je niet te vaak doen. Toch heel herkenbaar en ook een voorbeeld voor de ziekenhuismensen, voor wat dat waard is. Vroeger zei oud-minister Pronk mij eens: als je een voorbeeld stelt blijft er altijd iets hangen al duurt het jou tijd wel uit.
    Wel een fantastisch verhaal, met goede afloop. Vroeger had ik ook een bloedbank bij de scholen in de omgeving. Het motto: give à pint for a pint. Dat sloeg aan. Ik ben nooit vervolgd voor de kwalijke gevolgen van alcoholverspreiding onder de jeugd.
    Je gaat er echt wel helemaal voor. Mijn grootste bewondering.
    Succes met de verdere belevenissen.

    Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Dordrecht

Waarneming Mota

Waarneming gynaecologie in Mota

Recente Reisverslagen:

30 November 2012

Zwanenzang

26 November 2012

Zie de maan schijnt door de bomen

20 November 2012

Topdrukte

15 November 2012

Een haperende organisatie

10 November 2012

Altijd maar weer dat tekort aan bloed
Rien

Ik zit in Mota tussen Bahir Dar en Debre Markos. De kaart van Waar ben je nu kent Mota niet. Ik zit niet aan de weg die de kaart tussen BD en DM laat zien, maar veel meer oostelijk daarvan.

Actief sinds 06 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1044
Totaal aantal bezoekers 44817

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 01 December 2012

Waarneming Mota

Landen bezocht: