Zondag in Mota - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Rien Lambers - WaarBenJij.nu Zondag in Mota - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Rien Lambers - WaarBenJij.nu

Zondag in Mota

Door: Rien Lambers

Blijf op de hoogte en volg Rien

21 Oktober 2012 | Nederland, Dordrecht

Zondag 21 october 2012
Na de drukte van afgelopen week een enigszins rustig weekend. Gisterochtend lag er bij de visite slechts één vrouw met flinke weeën en met 2 vaginaal geboren en nog levende kinderen in de voorgeschiedenis op de verloskamer. Ontsluiting: 8cm. “That will be an easy one”. Ik besloot daarom maar zelf weer eens naar de markt te gaan. Ben daar net aangekomen: telefoon. “De patiente van vanochtend is vorig jaar in Bahar Dar aan een fistel geopereerd en moet daarom een keizersnee hebben”. Hoe kon dat vanochtend niet bekend zijn geweest? Hals over kop terug. Patiente had het heus wel gezegd, maar de vroedvrouw in kwestie had het even vergeten te melden , omdat ze het belang ervan niet herkende en al helemaal niet opgeschreven. SC gedaan zonder problemen, inclusief sterilisatie op verzoek. Dat is dus de professionele kwaliteit van medewerkers op belangrijke posities.. Maakt je wel onrustig. Aan het begin van de avond daarom nog maar eens even langs de afdeling gelopen. Geen enkele post-operatieve controle opgeschreven! “Maar we zijn wel bij haar langs geweest”. Op het belang van dit soort registratie hameren we nu al wel 14 dagen. Mijn verdriet hierover samen met de Aussies maar weggedronken in “The Wubit”. 1 pilsje ( flesje) best bier 50 Eurocent. Er gelijk ook maar gegeten: spaghetti met tomatensaus ( 1 dollar ). Dit keer al dente, met echt een heerlijke tomatensaus ( voor de kenners: een beetje putanesca van smaak). De Parmaggiano er maar bij gedacht. Door alle OK tumult is gisteren mijn voorgenomen bezoek aan de kapper er bij ingeschoten, maar dat kan in dit zeer godsdienstige land ook gewoon op zondag. De hele nacht Ethiopisch orthodox gezang en gebed gehoord, luidkeels electrisch versterkt , een moskee kan daar echt niet tegenop. Dat schijnt in elke nacht van zaterdag op zondag gewoon te zijn. En dan toch gewoon bijna alle winkels op zondag open. Nog even gecontroleerd ziekenhuis nu echt rustig: op pad met Amanu en Bewket. Onderweg in het dorp een heleboel mensen gegroet, die ik al heb leren kennen. Dat groeten gaat als volgt: handje geven, terwijl je elkaar bij de hand vast blijft houden, en dan even elkaars rechter schouders tegen elkaar brengen. Ik moet om dat te bereiken vaak nog flink door de knieën . Bij de kapper: keuze uit diverse modellen ( zie foto). Opvallend detail: voor het knippen gaat alle apparatuur flink door een daarvoor aangestoken spiritusvlam “to kill the lice”. In het uiteindelijke resultaat kan ik mezelf gelukkig nog prima herkennen. We drinken nog een Mango-juice in de Colorado juice-bar. Onderweg kom ik een levendige straathandel qat tegen. Misschien dadelijk nog eens Zondagmiddagwandelingetje als het wat koeler is geworden, met tot slot een ultieme verwenning: een campshower.

• 21 Oktober 2012 - 20:53

Henny Roelofs:

Viel er nog wat te knippen? Je raakt aardig ingeburgerd. Straks willen ze echt niet dat je weggaat. Iedereen profiteert er van. Italiaanse keuken geïntroduceerd,schoonmaakbedrijf opgericht, voorbeeld voor blanken om ook naar de kapper te gaan en dan nog tussendoor wat vrouwen van een wisse dood redden. Economie en de progenituur geholpen.

Groeten

Henny

• 21 Oktober 2012 - 23:32

Gretel Van Hoecke:

Hoi Rien,

het blijft een waar genoegen je avonturen in puntig nederlands te lezen. Ik ben zo vrij ze door te sturen naar de collegae en de arts assistenten. Iedereen verbaast zich over de pathologie, maar ook over de creativiteit die je aan de dag legt (moet leggen). Het komt voor mij over als heel mooi maar tegelijk wel soms frustrerend voor je/jullie. Wat leven we hier dan in een ontzettend luxe landje!! En wat kunnen we ons druk maken over futiliteiten als ik lees wat daar aan je voorbij komt!!

Geniet ervan en tot lezens,
    Gretel

• 22 Oktober 2012 - 11:56

Jochem:

Hoi pa,

weet je zeker dat ze wel kunnen lezen & schrijven, die vroedvrouwen?
    wat moeizaam zeg, misschien kun je ze verleiden met een diner in the Wubit voor dat personeelslid dat de meeste registratie heeft uitgevoerd die week.
    Ik geniet erg van je verhalen!
    liefs jochem

• 23 Oktober 2012 - 15:34

Jacqueline:

Ciao Rien,

Leuke trendy coupe Rien. Kan ook goed zonder bril.
    Maar je krijgt het wel aardig voor je kiezen zeg. Je moet inderdaad wel een groot improvisatie talent hebben om e.e.a. tot een bevredigend resultaat te leiden. Dan is zo'n bezoekje aan de kapper op zijn tijd wel even lekker ( nou ja???) om te relaxen.

Succes met alles,

Jacqueline.

• 23 Oktober 2012 - 20:48

Marieke Rijnsaardt:

Beste Rien,

Wat een boeiende verhalen over je werk en het leven in Ethiopie. Ik heb grote bewondering voor de wijze waarop jij je als pensionado hiervoor inzet.

veel succes,
    groet, Marieke R.

• 26 Oktober 2012 - 10:42

Ellen Vos:

Ha Rien
    We hebben geoefend hier met groeten. Leuke gewoonte. En waarom geen lange haren, net als vroeger? Daar hebben we nog een leuke foto van...
    Weer een prachtig verslag. Je bent een multitalent.
    Liefs, Evert en Ellen