De markt van Mota - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Rien Lambers - WaarBenJij.nu De markt van Mota - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Rien Lambers - WaarBenJij.nu

De markt van Mota

Door: Rien Lambers

Blijf op de hoogte en volg Rien

30 Oktober 2012 | Ethiopië, Bahir Dar

Maandag 29 October 2012
Vandaag al weer een dag waarop er niet wordt gewerkt. Reden: political meeting in het dorp en waar iedereen verplicht aanwezig moet zijn. De bijeenkomst duurt 2 dagen. Ik kan het niet goed inschatten, maar het ruikt niet erg democratisch. Zo maar 2 produktiedagen minder en afgelopen Vrijdag ook al feest. Maar niemand die daar erg mee zit. Vandaag dus alleen emergencies, lekker tijd voor administratie en bijkomen, want het weekend was toch wel druk. Zaterdagochtend gaat nog wel. Via een omweg door het dorp gezellig naar de markt. Aan de rand van het dorp ruikt het fantastisch door de vele gele bloemen die daar bloeien. We passeren een opvallend groen omhaagd terrein. De eigenaar roept mij binnen om apentrots te laten zien wat hij allemaal verbouwt. Mais, tomaten, aardappelen,papaya’s, bananen, avocado’s en appels . Hij houdt zelfs bijen! Volgens Getaneh is hij een “model farmer” met zijn eigen waterput, het geheim van deze groene oase. De markt van Mota is fantastisch qua sfeer en grootte. Daar is die in Dordrecht echt kinderspel bij. Ik had mijn nieuwe boodschappenjongen Getaneh meegevraagd, want ik weet nog lang niet wat ik waar kan vinden. Dat is toch wel luxe. Net zoiets als de shopping-service bij Harrods, maar dan anders. Ik vertel Getaneh wat ik nodig heb, hij stapt erop af, doet de prijsonderhandelingen en draagt vervolgens het gekochte voor me mee naar huis te midden van het immense gekrioel, zodat ik mijn handen vrij heb om te fotograferen. De naar de markt gebrachte artikelen zijn landbouwprodukten in de breedste zin: groenten,fruit,bonen, kippen,eieren, brandhout. Het is een drukte van belang: filevorming ( zonder auto’s) door alle muildierkarren, vrouwen die als ezels lasten dragen ( zie je mannen niet doen). Naast de markt allemaal kleine winkeltjes vol huisraad , kleding en schoenen hoofdzakelijk van goedkope Chinese makelij. Nog even een stop in de Colorado juicebar voor een goed glas mangosap, brood gekocht en weer naar het ziekenhuisterrein, want ja altijd maar dienst. Zaterdagmiddag een vaginale stuitbevalling bij een eerstbarende. Dat blijft toch moeilijk inschatten hier wat de mechanische mogelijkheden zijn. Je hebt hier dan wel het voordeel dat hier niemand een SC eist in zo’n situatie, eerder bewust afwijst ( want een SC is duurder en beperkt de mogelijkheden later). De moederkoek blijft wat lang zitten. Eén forse nabloeding per week vind ik wel genoeg, dus vlot naar de OK . Wie schetst mijn verbazing als ik de patiënte daar lopend zie aankomen, met haar infuus in de hand. “Ja niet één van de rolstoelen doet het meer en ze hoeft niet op een trolley als ze zelf kan lopen”. Blijkbaar was ze het met deze keiharde opvatting zelf ook wel eens. Gelukkig een uneventful procedure. Sta thuis net weer in mijn keukentje: “Patiënte met verdenking gescheurde baarmoeder”. Ik had op weg naar huis in het donker wel iemand aan zien komen strompelen, maar dat leek meer op pijn bij lopen dan op een zwangere met problemen. Dat was dus de patiënte in kwestie geweest. Derde kind, eerste 2 in leven, dus thuis geprobeerd: “nee, niet langer dan 1 dag”. Op de Echo een niet te missen diagnose, maar een opvallend onpijnlijke buik. Bij open buik komt de geur je tegemoet: die ene dag klopt van geen kanten, dat ruik je zo. Later zal ze toegeven 3 dagen te hebben geprobeerd. Ik kan de scheur gelukkig goed overhechten. Ze heeft enorme mazzel gehad, pakt zo’n scheur en paar grotere bloedvaten mee dan haalt ze het ziekenhuis niet. De buik helemaal schoon gespoeld en patiënte ook preventief gesteriliseerd. Vermoeid mijn bed in. Zondag blijkt een uitgerekende zwangere van minder dan 1.50 meter weeën te hebben. Toch maar gewoon proberen, bijgestimuleerd en zo waar vaginaal bevallen. Terwijl ik daar mee bezig ben, komt er per ambulance vanuit een Health Centre een vrouw binnen met dood kind dat er op het hoofd na helemaal uithangt. “Breech, never try this at home”. Ze is dus eerst vanuit huis met het kind tussen de benen, naar het H.C. gelopen. Daar kregen ze het kind er ook niet uit. Vervolgens nog een rit van bijna een uur naar hier. Het is hier gelukkig zo gepiept, geen bloedverlies. Puntgaaf kind van 7 pond , dat is zelfs in Nederland veel voor een vaginale stuitbevalling. Twee uur later is ze weg, al weer terug naar huis. Vanochtend bij het opstaan geen water gebracht door Getaneh en in de ziekenhuiskiosk geen brood. De stroom in het dorp is uitgevallen en dan kan er geen water gepompt en niet gebakken worden. Thuis merk ik dat niet: de ziekenhuisgenerator camoufleert dat door ook mijn flat van stroom te voorzien. Met lege maag aan het werk. Bij Julie, de Australische vroedvrouw die in Bahar Dar zit, direct maar per SMS even wat cornflakes besteld. Heb ik tot eind november op dat eventuele probleem ook al geanticipeerd. Vanochtend bij de visite kan iedereen behalve de patiënte met de gerepareerde baarmoeder naar huis. Het kind van de vrouw met de nabloeding van 2,5 L doet het maar matig. Maar moeder zegt dat ze nu weer voldoende melk heeft gekregen sinds de koorts weg is en dat het goed zuigt. Ik geloof daar eigenlijk niets van , maar een alternatief heb ik ook niet. We hebben het kind toen de moeder van de koorts erg ziek was door de grootmoeder laten bijvoeden en als je zag hoe dubieus hygiënisch dat ging! Enfin, de moeder heeft een zeer groot bloedverlies overleefd en dat is het enige dat telt hier. En wie weet valt het met het kind toch nog wel mee. Mezelf maar eens verwennen vanavond : hutspot , zonder klapstuk dat wel. Maar een stuk ham uit blik erbij is ook niet gek.

  • 30 Oktober 2012 - 13:02

    Dita Meijering:

    Hallo Rien,
    Je bent aardig produktief in het verslag doen van de belevenissen aldaar. Geweldig om te lezen hoe de dagen daar verlopen, wat je allemaal doet en hoe veel dingen op zijn pootjes terechtkomen. Wij lezen het hier vanuit onze comfortabele stoel met al ons westerse benodigdheden dicht in de buurt. Dat realiseren we ons ook wel als we je verslagen lezen en dat het echt "roeien met de riemen die je hebt" is.
    Gelukkig veel goedwillende, ervaren helpers in de buurt. Veel succes. Groeten, Dita.

  • 30 Oktober 2012 - 17:38

    Jan En Greet Van Toorenburg:

    Dag Rien,

    wat een boeiende verslagen hebben we inmiddels al gelezen, dat je daar nog tijd voor hebt, geweldig.
    Het is wel een heel ander leven en wat bijzonder dat je toch zoveel kunt improviseren met zo weinig middelen.
    we wensen je heel veel sterkte en succes bij dit fantastische werk!!!

    veel groeten,
    Jan en Greet

  • 30 Oktober 2012 - 23:50

    Jacqueline:

    Caro Rien,
    Ik zit echt met open mond je verslagen te lezen. Bovendien is het erg leuk om toch ook wat minder zware kost te lezen over het leven buiten de kliniek.
    Mooie heldere foto's ook.

    Tanti saluti,
    Jacqueline


  • 04 November 2012 - 13:10

    Sietske :

    Hoi Rien,

    Ik hoop dat ik je ook zo mag noemen.
    Aan 1 stuk je verhalen gelezen, wat een schitterend werk en wat een verschil met Nederland,
    waar we maar zo goed moeten scoren voor het AD. Ongelijke wereld hoor.
    Weet wel wat mij het meeste aanspreekt.
    Mijn grote droom is ook een bepaalde tijd in Afrika te gaan helpen als pleeg.
    Ga er nu maar eens werk van maken, dus wie weet.

    Groetjes Sietske



  • 05 November 2012 - 11:53

    Frans :

    Beste Rien,
    Indrukwekkend! De verslagen van werken onder zo'n primitieve omstandigheden en er toch opgewekt bij blijven. Je doet zelfs 'audits' ! Veel succes en tot ziens.
    Frans

  • 10 November 2012 - 22:41

    Gerrit Harlaar:

    Hallo Rien,
    Boeiend verslag. Zo kom je toch nog productief je dagen door als pensionado.
    Mooi dat je dit nog doen kunt en nog een plezierige afsluiting straks met Jannie.
    Wij gaan morgen voor een paar weken naar Gran Canaria met vakantie.
    Hopen bij terugkomst nog een paar boeiende verslagen van je te mogen lezen.
    Groet Gerrit en Georgette.

  • 08 Januari 2013 - 14:52

    Gien Eekhof:

    Hoi Rien en Jannie,
    Wat een indrukwekkend verslag, Je bent niet voor niets gegaan ,
    Is dit nog voor herhaling vat baar?
    Maar aan de vrouwen slavernij zou ook wel iets gedaan kunnen worden !
    Ik heb nog niet zolang geleden dit ook in Griekenland gezien!!
    Nu even iets anders : Jannie alvast gefeliciteert met je verjaardagen een fijne dag gewenst.

    Liefs en groetjes Gien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Bahir Dar

Waarneming Mota

Waarneming gynaecologie in Mota

Recente Reisverslagen:

30 November 2012

Zwanenzang

26 November 2012

Zie de maan schijnt door de bomen

20 November 2012

Topdrukte

15 November 2012

Een haperende organisatie

10 November 2012

Altijd maar weer dat tekort aan bloed
Rien

Ik zit in Mota tussen Bahir Dar en Debre Markos. De kaart van Waar ben je nu kent Mota niet. Ik zit niet aan de weg die de kaart tussen BD en DM laat zien, maar veel meer oostelijk daarvan.

Actief sinds 06 Aug. 2012
Verslag gelezen: 728
Totaal aantal bezoekers 44814

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 01 December 2012

Waarneming Mota

Landen bezocht: